Hádám, že jste se dostali k číslu vyššímu než 10.
Pravdou je, že jsou jen 2. 🤪
Hned vysvětlím…
TIME vs. TENSE
Vy jste počítali gramatické časy tenses. (Přítomný prostý, přítomný průběhový…)
Já vám ukážu jiný, (advanced), pohled na časy.
Díky tomu vám, možná začne leccos zapadat.
Angličtina rozlišuje tyto tvary sloves
- to speak – infinitiv (speak – infinitive bez to, nebo také bare infinitive)
- speak – přítomný čas
- spoke – minulý čas
- spoken – příčestí minulé
- speaking – příčestí přítomné
Víc z anglického slovesa nevyrazíte.
Není zde nic jako spokening pro budoucí tvar.
Sloveso můžeme ovšem vrstvit a udělat třeba perfect infinitive.
Aspects
Průběh není ve skutečnosti čas, ale takzvaný progressive aspect.
Stejně tak všechny před- časy mají perfect aspect.
A co budoucí?
Budoucí tvar slovesa neexistuje. Máme způsoby jak budoucnost vyjádřit a máme tím i budoucí časy.
Tvar slovesa ovšem není budoucí.
I will clean it tomorrow.
(will = modální sloveso v přítomném čase; clean = bare infinitive)
I’m going to clean it.
(vazba be going to + bare infinitive; nic z toho není budoucí tvar slovesa; am je přítomný čas slovesa BE)
I’m meeting her tonight.
(přítomný průběhový pro arranged future; opět na am není nic budoucího)
My plane takes off at 5.
(přítomný prostý pro jízdní řády)
I’m about to leave.
(frázové sloveso BE ABOUT TO)
Could you come and help me?
(zdvořilá žádost, sloveso je dokonce v minulém čase; i přesto chápeme, že se jedná o budoucnost)
💡 Kdy všude angličtina používá minulý čas se dočtete v článku o minulém čase.
Jak vidíte, způsobů jak vyjádřit budoucnost má angličina víc než dost. 🙂
Všechno jsou to pouze slovesa v přítomném (a někdy minulém) čase.
Proč je dobré to vědět?
Popravdě – každý mi zatím řekl, že Teď už ty časy dávají víc smysl.
Hlouběji to už nikdo popsat nedokázal. Něco na tom je a nejspíš není potřeba to dávat do slov.
Důležité je, že vám to alespoň trochu rozvolní uvožování o časech.
Závěrem
Gramatických časů má anglina hodně a jejich počet není podle mě vůbec důležitý.
Je potřeba je mít, nějak seřadit a popsat, aby šly dát do učebnic.
Důležité jsou různé vazby, minulá modální slovesa apod., které nám pomáhají přesněji vyjádřit naši myšlenku.
Pouze gramatické časy nás nespasí.
Další odkazy
Občasník – newsletter